Che a O’Connor manchi uno sguardo realmente personale è evidente dall’insistenza con cui estrapola da corpi e volti un tormento posturale. Tutte le esperienze di Emily con l’oppio, introdotte ogni volta dalla dilatazione della pupilla in close-up, suggeriscono una differenza flagrante tra intuizioni visuali e visione, superficie dello sguardo e messa in scena.
Non aiuta l’ingombrante colonna sonora di Abel Korzeniowski, che impostata sui suoni di un tardo Philip Glass e le ibridazioni tra voce e strumento di Colin Stetson che ormai sono state banalizzate ovunque, sottolinea in modo volgarmente accessorio sentimenti e rivoluzioni interiori, secondo un’applicazione imbarazzante della teoria degli affetti.
La forza di Emily allora è tutta concentrata nel corpo, negli occhi inquieti e nell’interpretazione di Emma Mackey, capace di abitare una vera e propria possessione nonostante tutto.
La sequenza dove Emily indossa una maschera per un gioco collettivo, sembra alludere a suggestioni teosofiche, tanto da infondere alla sovrapposizione tra volto e maschera, un’interpretazione spiritualista capace di svelare l’inconciliabilità tra il diaframma sociale e la creatività che scaturisce dal mondo interiore. Si tratta di un momento isolato, filmato dalla O’Connor con il lessico della tradizione cinematografica gotica e che rappresenta in un certo senso il motivo visuale ricorrente, nella definizione della personalità di Emily, mai riconciliata con la propria e l’altrui realtà.
Un frammento sin troppo breve, rispetto ad un film che non riesce ad uscire dalla cornice più normativa del cinema di ambientazione.
(Michele Faggio) (Translation)
McDonnell has worked with and learnt from actors at the top of their game. In To Walk Invisible: The Brontë Sisters she played a young Anne Brontë with the Irish actress Charlie Murphy playing her older counterpart. (Pavel Barter)
Queenslander reviews some new Australian novels, including
Thirst for Salt by Madelaine Lucas:
The asymmetries of the relationship become more pronounced. “Jude said that we should be like a gift to each other, but I longed to be essential.” There is something of the Heathcliff in Jude, or perhaps Jude the Obscure; the literary reference is not lost. He is handsome – and inscrutable. (Jane Turner Goldsmith)
The Yorkshire Post presents the book
Lighthouses of Britain, illustrated by Roger O'Reilly:
“Then you’ve got Flamborough Head with one of those big lighthouses which could be straight out of Wuthering Heights – you can just imagine Catherine running down the hill.” (Chris Bond)
Wuthering Heights
Emily Brontë’s only novel, penned in 1847, masterfully delves into a profound and tumultuous exploration of love, revenge, and social class. The tale, set on the bleak and windswept Yorkshire moors, centers on the fraught relationship between the dark and brooding Heathcliff and the spirited Catherine Earnshaw. Brontë’s work daringly challenges Victorian ideals through its unflinching portrayal of the destructive power of obsession and the stark realities of class divide. Told in a non-linear narrative with an intricate plot, it presents a haunting study of human nature. The novel’s enduring legacy stems from its raw emotional depth and complex, multi-dimensional characters. (Soham Singh)
De Love Story, pasando por You Belong With Me o Cardigan, Taylor Swift siempre ha lanzado un capote a las personalidades afincadas en los libros de Jane Eyre. (Cynthia Serna)
Phụnữ Việtnam talks about happy marriages and quotes from
Jane Eyre.
Meteored (Spain) mentions
Wuthering Heights among novels that have explicit weather allusions in their titles.
Lovemoney lists several "ground-breaking women's homes" including the Brontë Parsonage. The
Brussels Bronté Blog posts about a recent event of the group:
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