The Sydney Morning Herald is looking forward to
Emily, which opens in Australia on January 12.
Emily (January 12)
Frances O’Connor reconstructs Emily Brontë’s own story to match up with that of Wuthering Heights: Emily’s dissipated brother Branwell corresponds to Heathcliff, her father’s curate could be Edgar Linton. Meanwhile, Emily herself, who was reputedly a sickly, probably anorexic loner in real life, gets a new twist as a robustly sexual vixen of the moors. This parallel Brontëverse is passionate, transporting and as palpably windswept as the novel. O’Connor also directs with a sure hand, letting silences brood and finding beauty in shadowy corners. Ultimately, however, this feels like high-minded but superfluous meddling with the few known facts of a painful life. (Stephanie Bunbury)
The identification I feel with [Mary] Shelley’s creature is deep. As a reader and lover of language, I am a butcher’s chart of influences. This flank here is where I’m made from the words of Toni Morrison. Here you’ll find the Ursula K. LeGuin in me. This part of my back contains the music of One Direction, (Not dead! just disbanded), Georges Moustaki, and Nina Simone. Here is Borges, Butler, Brontë, Baldwin, Kawabata, and Sebald. And here, in my heart, are three chapters from an unwritten book, a novel started by my dad and never finished, pages I found in his desk drawer three days after he died. (Samantha Hunt)
A contributor to
Make Use Of lists '10 Christmas Audiobooks to Listen to During the Holiday Season' including
2. A Vintage Christmas by Various Authors
A Vintage Christmas features a host of classic Christmas stories and poems from authors ranging from Louisa May Alcott to L.M. Montgomery. As you listen to tales such as Mark Twain’s A Letter From Santa Claus and Anne Brontë’s Music on Christmas Morning, you’re taken on a Christmas journey through the ages.
Narrated by an ensemble cast, A Vintage Christmas can be listened to alongside the companion book A Classic Christmas to prepare your family for the festive season. (Angela Yates)
… het thema ‘voortleven na de dood’ voor hen allebei?
„ Ja, voortleven in de herinnering. Dat is bij Emily Brontë ook gebeurd, zij bestaat al veel langer in herinneringen dan dat ze zelf geleefd heeft. Al zou ze vinden dat de Emily’s die voortleven helemaal niet op haar lijken. Zo ging mijn boek ook meteen over mythevorming, dat degenen die een leven navertellen er ook altijd hun eigen verhaal van maken.”
En toen?
„Toen dacht ik: laat ik eens teruggegaan naar mijn jeugd, toen ik helemaal weg was van Jane Eyre. Wat zou ik er nu van vinden? En laat ik de biografie van de Brontës die ik al een tijd in mijn kast had staan eens lezen.”
Jane Eyre viel niet tegen, zegt ze. „Charlotte Brontë beschrijft heel goed de binnenwereld van Jane, heel ongebruikelijk in die tijd. Zo schreef je niet over vrouwen, die dachten niet, die hadden geen dilemma’s. Daarna waagde ik me aan Wuthering Heights en dat was heel anders dan ik me herinnerde. Het is echt een heel vreemd boek. Het beschrijft rare situaties op een manier alsof die heel normaal zijn. Je komt er niet achter wat Emily Brontë probeert te vertellen, en volgens mij is dat haar bedoeling. Je komt er nooit achter of het waar is wat haar vertellers verkondigen.”
Ze wilde vertellen dat je er niet achter kunt komen wat ze vertelt?
„Ja, de oplossing is dat er geen oplossing is. Ik denk eigenlijk dat het een religieus boek is. Dat Emily probeert te zeggen dat in de negentiende eeuw de Bijbel verkeerd gelezen werd. Dat het straffen van zondaars een verkeerde interpretatie is van Gods wil en dat je elkaar moet vergeven, en dat veel mensen dat niet begrijpen en dat dus niet doen.”
(Thomas de Veen and Jannetje Koelewijn) (Translation)
Cécile McLorin Salvant's
Ghost Song, which includes a version of Kate Bush's
Wuthering Heights, is one of the best music albums of 2022 according to
Ara (in Catalan).
0 comments:
Post a Comment