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Thursday, November 24, 2022

Thursday, November 24, 2022 7:51 am by Cristina in , , , , , , ,    No comments
We have several European reviews of Emily today. Der Freitag (Germany) has an in-depth article both on the film and Emily's life and work as well as her 'afterlife' in the Brontë Parsonage Museum.
So gesehen scheint gar nicht abwegig, was die Schauspielerin Frances O’Connor nun in Emily, ihrem Debüt als Regisseurin und Drehbuchautorin, versucht. Bisher galt Emily Brontë als eigenbrötlerische Soziopathin, die ihren vor Leidenschaft berstenden Roman „nur“ der eigenen Fantasiewelt abgerungen hat. In O’Connors so freier wie mitreißender Film-Biografie ist Brontë eine Frau der Tat und verarbeitet in Wuthering Heights eigene Erfahrungen, von einem Zug an der Opiumpfeife ihres geliebten Bruders bis hin zu einer leidenschaftlichen Affäre. Als „Rebellin, Außenseiterin und Genie“ (so formuliert es die Werbung) wird sie zur feministischen Heldin. Und mit Emma Mackey in der Hauptrolle potenziert sich diese Anschlussfähigkeit an die Gegenwart: Die französisch-britische Schauspielerin ist ein Star der populären Netflix-Serie Sex Education (wo ihre Figur Maeve Wiley unter anderem durch den Konsum von Jane-Austen-, nicht aber von Brontë-Büchern auffällt). [...]
Im Museumsshop, zwischen Büchern, Kunstkarten und verschiedenen „Bron-Tea“-Sorten, stehen vier Kästchen in einem Regal. Hier kann man sich für je 75 Pence mit kleinen Buttons den „Teams“ von Charlotte, Emily, Branwell und Anne zuordnen. Die Kästchen von Branwell und Anne sind noch sehr gut gefüllt. Deutlich beliebter scheinen die älteren Schwestern zu sein: Von deren Buttons ist nur noch ein Drittel übrig. Draußen hat sich mittlerweile der berühmte neblige Dunst über die Dächer von Haworth hergemacht. Zur Linken laden Weiden und windzerzauste Bäume zum Wandern über die „stürmischen Höhen“. Von rechts, aus dem Tal, nähert sich eine größere Besucherschar. Darunter sind auffallend viele Mädchen im Teenageralter. Oben angekommen, schauen sie abwechselnd auf ihre Smartphones und staunend hoch zum alten Pfarrhaus. Es sieht ganz so aus, als würde das „Team Emily“ heute noch Verstärkung bekommen. (Ralf Krämer) (Translation)
Berliner Morgenpost (Germany) reviews it too.
Was die Regisseurin reizt, sind die Leerstellen dieser Biografie – und was Emily Brontë auch für heutige junge Frauen interessant macht. Wie sie als völlige Außenseiterin zu sich selbst fand und unbeirrt ihren Weg ging. Mit großartigen Bildern der spröden, kargen Landschaft und der spröden wortkargen Menschen, die darin leben, gelingt O’Connor eine ganz sinnliche Annäherung.
Emma Mackey hat als Emily nicht viel zu sagen, hat aber einen eindringlichen Blick, in dem viel Ungesagtes transparent wird. Und durch den modernen Minimal-Music-Soundtrack gibt es einen starken Bruch zu dem Kostümfilm. Ein Historiendrama, das so ganz heutig wirkt. Nicht wenige könnten dadurch animiert werden, mal wieder, oder endlich einmal, „Die Sturmhöhe“ zu lesen. (Peter Zander) (Translation)
Trouw (Netherlands) gives it 4 stars.
Emily Brontë heeft voor het eerst seks met de nieuwe kapelaan. Ze hebben in het geheim afgesproken. Haar ademhaling wordt zwaarder, de muziek klinkt heftiger. Maar we zijn in de eerste helft van de negentiende eeuw, op het Engelse platteland. Eerst moet de kapelaan het korset zien los te krijgen. De erotische spanning stijgt.
Het is een opmerkelijke scène in Emily, de film over het leven van de Engelse schrijfster Emily Brontë. We weten namelijk helemaal niet of ze een stormachtige affaire beleefde met de kapelaan. Over het leven van Emily Brontë is weinig bekend. Ja, ze schreef in haar korte leven – ze stierf op haar dertigste aan tuberculose – één roman die wereldberoemd werd: Wuthering Heights (1847). Een boek over een intense, tumultueuze, vernietigende liefde. Onder de vele verfilmingen van het boek, viel die van Andrea Arnold nog het meest op: Arnold schiep een duistere, sensuele wereld waarin weinig werd gepraat en des te meer werd gevoeld. [...]
Net zoals de negentiende-eeuwse heldin in de nieuwe Sisi-film Corsage, heeft ook Emily seks en zit ze aan de opium. Evenals Sisi heeft Emily een tatoeage laten zetten. Ze lonkt naar vrijheid. De hitsige kapelaan heeft iets weg van de hot priest in de succesvolle Britse comedyserie Fleabag.
De film geeft Emily niet alleen een modern voorkomen, O’Connor geeft haar ook een echte affaire. Ze zegt daarmee dus ook dat Wuthering Heights niet per se ontsproten is uit haar rijke verbeelding, maar dat Emily put uit ervaring. Dat is een vrije interpretatie. De film doet alsof het zich allemaal zo heeft afgespeeld in het prachtige, mistige heuvelland in West Yorkshire. (Belinda van de Graaf) (Translation)
Uppsala Nya Tidning (Sweden) reviews it too.

Broadway World reviews Emma Rice's Wuthering Heights at Berkeley Repertory Theatre.
Emma Rice's re-imagined Wuthering Heights is audacious, ingenious, and visually stunning, taking Bronte's romantic tale of the ill-fated lovers Catherine and Heathcliff and amps up the dark side. In her words, she saw a story "not of romance, but of brutality, cruelty, and revenge," and that vision coupled with some exemplary performances and stunning visuals provides a stark reminder of the power of theatre to explore and expose the ugly underbelly of human emotions.
While some people may see tinkering with sacrosanct classics a no-no (Broadway's Oklahoma remount), Rice's Wuthering Heights boldly goes where none have, adding a haunting musical score, a Greek chorus and a level of domestic abuse that is entirely unsympathetic to its main characters. The character s are all flawed; the brooding Heathcliff (Liam Tamne), the spiteful Catherine (Leah Brotherhead), the bullying Hindley (Tama Phethean) and the cuckolded Edgar (Sam Archer). [...]
Ian Ross' score is haunting and moody with a 19th century flavor highlighted by the percussion and cello. The Yorkshire Moors, led by a wonderful performance by Jordan Laviniere are the Greek chorus providing added exposition. Rice's staging is a wonder, making the most of the Roda Theatres' expansive open stage. Using a minimal set design of stacked chairs, a wall of glass window panes and a ragged wooden door, set designer Vicki Mortimer creates magic with simple props like books on the end of a pole to create the illusion of the flapping wings of birds or the use of jump ropes that bind the actors mobility. (Steve Murray)
Still on stage, Create a Stir (Canada) reviews Theatre Replacement’s East Van Panto: The Little Mermaid at the York Theatre.
The tunes this year are among the best in the history of the Panto, as music director Veda Hille puts brilliant twists on a generation-crossing mix that spans Lizzo and the Go-Go’s. The absolute showstopper, though, is Amanda Sum impossibly nailing Kate Bush’s “Wuthering Heights”—no small feat. Sum manages to capture its warbling highs and whacked-out key shifts, and makes it quirkily her own—Azarbad holding her own when she joins in. (Janet Smith)
Evening Standard reports that the National Portrait Gallery will get a new wing as part of the current refurbishment.
The National Portrait Gallery in London will get a new wing as part of its refurbishment when it reopens in 2023.
The Blavatnik Wing will host more than one hundred years of British portraits in nine galleries as part of the gallery’s Inspiring People project.
Paintings of naturalist Charles Darwin, and writers Oscar Wilde, Virginia Woolf, the Brontë sisters and Samuel Coleridge-Taylor will help visitors to explore society and culture in the 19th and early 20th centuries. (Charlotte McLaughlin)
Ilkley Gazette announces that Diane Fare of the Brontë Parsonage Museum will be giving a talk on Branwell at Rawdon Community Library next week.
Rawdon Community Library Lecture Series continues next week when Diane Fare, of the Brontë Parsonage Museum will give a talk on the life of Branwell Brontë.
A spokesperson said: "Diane has been coming regularly to talk about members of the Brontë family. Her talks are always informative and very entertaining.
"Her talk on Branwell Brontë (at 2pm on Tuesday, November 29) promises to be intriguing and enlightening.
"Branwell was a promising poet and artist, but lost his job after having an affair with his employer’s wife, succumbed to drug and alcohol addiction and died at 31.
"Tickets are just £5 (£3 students) and can be bought on the door or in advance from the library. Refreshments (non-alcoholic!) included."
The talk is at Rawdon Community Library, Micklefield Park, New Road Side, Rawdon. (Claire Lomax)
Varsity has its Arts team recommend their 'favourite cosy autumn reads'.
Jane Eyre by Charlotte Brontë – Isabel Dempsey (arts editor)
Okay yes, it’s a bit of a pretentious choice but I’m an English student so cut me some slack. Besides, with the anticipation for the start of university, the sombre weather, and the reintroduction of knitwear into my wardrobe, when else am I meant to romanticise my degree as some dark academia pursuit? ‘Jane Eyre’ has genuinely always been one of my favourite books, and what says autumn better than cloudy Yorkshire moors, beautiful old manor houses, and (spoiler) crazed ex-wives locked away in an attic? There’s just something so comforting in the familiarity that this dark and moody classic provides me. Horribly (and anti-feministly) I find myself indulging in its beautifully toxic romance every time, greedily eating up all the angst and turmoil it provides.
Sad to see we have come to a point when you need to ask for forgiveness for enjoying Jane Eyre. It's a book of fiction, people, not a treaty on feminism or relationships.

The Scarborough News lists the 'Best books to listen to while on winter walk' and one of them is
Wuthering Heights - Emily Brontë
A classic never dies, and that is definitely the case with ‘Wuthering Heights’, making it perfect for a rainy after-work walk. Positioned in the cold, unforgiving vastness of the Yorkshire Moors, the story is fuelled by forbidden romance, ghosts of the past, and heart-wrenching displays of passion and grief. What more can you ask for in a winter read? (Sue Wilkinson)

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