Podcasts

  • S3 E3: With... Noor Afasa - On this episode, Mia and Sam are joined by Bradford Young Creative and poet Noor Afasa! Noor has been on placement at the Museum as part of her apprentic...
    6 hours ago

Saturday, November 30, 2024

Saturday, November 30, 2024 1:37 pm by M. in , , , , , ,    No comments

Odishatv lists books "every woman must read once in life":
Jane Eyre by Charlotte Brontë. This 1847 classic features the beloved character with a thirst for reading, who finds strength in spirit and explores her self-worth. (Supalee Dalai)
Whereas Yardbarker lists iconic books that are must-reads:

'Wuthering Heights' by Emily Brontë
A book considered greatly ahead of its time, Wuthering Heights made major waves when published thanks to its intense themes. Although it was once a banned book, modern readers know that it’s an important piece of literature. (...)

'Jane Eyre' by Charlotte Brontë
If there’s one thing the Brontë sisters could do, it’s writing. Jane Eyre was published just months before Wuthering Heights, making it a great year for the family. Both books have remained lasting favorites among literature fans. (Acacia Deadrick)
The Irish Times recommends Madness, Rack and Honey (Wave Books, 2012) by Mary Ruefle: 
Ruefle’s synthetic imagination is delightfully surprising. In My Emily Dickinson she braids the lives (and deaths) of Dickinson, Emily Brontë and Anne Frank to explore the language of loneliness, intimacy, and confinement. Her advice illustrates more than instructs, as in her Short Lecture on Lying which reads, in entirety: ‘In this lecture I only lie three times. This is one of them’. (Vona Groarke)
It seems that Jacob Elordi has grown a beard and Netflix Junkie speculates
Or perhaps a twisted non-traditional touch for Wuthering Heights’s Heathcliff under Emerald Fennell? (Anushka Bhattacharya) 
The Wom (Italy) talks about the recent performances of Martina Bandiluzzi's Cime Tempestose at the Romaeuropa Festival:
«Sono scrittrici come Emily Brontë ad aver cambiato la nostra storia. È nella letteratura di queste donne che si è formato l’immaginario di generazioni di ragazze ed espresso il ribollire dei desideri di emancipazione che ha riscritto il destino delle donne e degli uomini. Sulle pagine di questi libri abbiamo sviluppato il nostro pensiero critico e a queste storie, scritte da donne in tempi in cui non era permesso loro scrivere, che desideriamo tornare ora che siamo adulte».
Le parole di Martina Badiluzzi centrano perfettamente il mondo in cui il suo spettacolo teatrale Cime Tempestose, ispirato al celebre romanzo di Emily Brontë e al debutto lo scorso 19 ottobre, si muove e agisce. Attraverso corpo, testa, codici familiari, ricordi e case.
Lo spettacolo è un omaggio al potere catartico della letteratura, alla magia dell’arte e del teatro e che prosegue e consolida il processo di riscrittura di figure femminili della drammaturga e regista friulana: Cime tempestose è un romanzo complesso e simbolico, scritto di un’autrice cresciuta in una cittadina dello Yorkshire inglese, in epoca vittoriana, sulla soglia della rivoluzione industriale.
Emily tenterà per i primi anni della sua giovinezza di uscire dalla casa paterna ma mai ci riuscirà, preferendo alla civiltà la brughiera, la compagnia degli animali e quella dei fratelli: Charlotte Brontë, autrice di Jane Eyre, Anne Brontë, anche lei scrittrice di successo, e Branwell, pittore.
«Rileggere Cime tempestose da adulte è come tornare a casa. È un rito di passaggio quello a cui Emily Brontë ci sottopone come lettrici, lo sprofondare nelle viscere e nelle oscurità di una storia familiare dolorosa e violenta che si realizza, sul finale, nell’immagine consolante di due amanti senza paura: Cathy e Hareton» sottolinea Badiluzzi.
Lo spettacolo inizia da quei due amanti e da un ritorno a casa: «Le figure che vogliamo in scena non sono più Catherine e Heathcliff (qui interpretati da Arianna Pozzoli e Loris De Luna); gli adattamenti hanno consumato i loro nomi e la critica abusato dei termini romanticismo e passione per raccontare la loro storia. Lasciamo spazio a Cathy e Hareton, la seconda generazione che abita il romanzo. Hareton è il “secondo” Heathcliff, l’ennesimo figlio non desiderato, e Cathy la copia identica della madre – spiega la regista - A questi due giovani è affidato il compito di gestire l’eredità delle proprie famiglie, non solo quella materiale, ma soprattutto quella emotiva. Di trasformare le disuguaglianze sociali, il razzismo e il maschilismo di quel piccolo mondo antico in qualcos’altro. Possono due bambini cresciuti in ristrettezza d’amore, in dinamiche familiari tossiche e violente riuscire ad amarsi?» (Nicoletta Labarile)
The Brontë Society has an announcement on the Brontë Parsonage Facebook Wall:
We're very pleased to announce Professor Corinne Fowler as our keynote speaker at 2025's Brontë Society Conference.
Corinne is the author of 'Our Island Stories: Country Walks Through Colonial Britain' and Professor of Colonialism and Heritage at the University of Leicester. In 2020, she co-authored an award-winning audit of peer-reviewed research about National Trust properties’ connections to empire.
We're excited to hear from Corinne at next year's conference, as we explore the heritage of place and cultural diversity in and across the Brontës’ lives and works.

That Eric Alper publishes a YouTube video with Kate Bush's vocals in her Wuthering Heights iconic song. The Brontë Sisters Youtube channel explores "Brontë Trees, Myths, and Superstitions: The Secrets of Haworth’s Graveyard".

0 comments:

Post a Comment