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  • S2 E1: With... Jenny Mitchell - Welcome back to Behind the Glass with this early-release first episode of series 2 ! Sam and new co-host Connie talk to prize-winning poet Jenny Mitchell...
    3 weeks ago

Sunday, September 05, 2021

Kayla Kibbe in Inside Hook is excited (no pun intended) about a new 'raunchy' adaptation of Lady Chatterley's Lover on Netflix:
We need our horny content right where we can see it. Give me an erotic Jane Eyre adaptation; give me the necrophilia and quasi-incest we all know is going down between the lines in Wuthering Heights. Honestly, don’t bother with Jane Austen though. That shit is the least sexy literature of all time.
The anger of women in The Asian Age:
We also watched Jane Eyre on BBC, as an introduction to the text for our secondary school children. More than the love story or gothic horror tale it’s made out to be, it’s an account of the anger of women, and how often it’s silenced. Little orphan Jane is despised and neglected, her resultant anger used against her as proof of her non-conformance, leading to her banishment. Her predecessor in the Rochester home, Bertha’s anger at her fate also condemns her to a shadowy life in captivity. (...)
Despite that, the anger of men remains more acceptable than that of women, especially women of colour. Jane Eyre’s Bertha was thought to be mixed-race. The stereotype of the loud, angry, unreasonable woman of colour is a powerful part of everyday racism in the west, to which Serena Williams and millions of others can attest. (Shreya Sen-Handley)
Showbiz CheatSheet talks about Timothée Chalamet's... hair:
He seemingly brooded inside of it as recovering addict Nic Sheff in Beautiful Boy (2018.) And on red carpets everywhere, his hair proceeded to make him a star. Slicked back in 2017, he looked like a young and exceptionally mischievous Tom Hiddleston. Blown out dramatically in 2019, he left us wondering when he might play Heathcliff in a future version of Wuthering Heights. (Audrey Rock)
Actualidad Literaria interviews the writer Marta Gracia Pons:
Mariola Diaz-Cano Arevalo : Are there other genres that you like?
M.G.P.: I like the English classic novel: Jane Austen, Charles Dickens, and the Brontë sisters are my favorites.
Perfil (Argentina) interviews the writer Minae Mizumura: 
Lala Toutonian: De “Una novela real” podemos decir que es una obra maestra. La estructura del libro es muy particular, como un ejercicio de desarrollo del tiempo a través de la historia misma. Sin embargo, ¿diría que es una especie de crónica, que significa algo real, algo que realmente sucedió, con estos maravillosos giros literarios y significados profundos? Existe esta brillante descripción de un Japón de posguerra que ilumina toda la novela. ¿Cómo lo describiría?
M.M: ¡Gracias por hacer esta pregunta sobre la crónica del Japón de la posguerra! Una novela real está inspirada en Cumbres borrascosas de Emily Brontë, pero es, por supuesto, una obra bastante diferente, tanto formalista como temáticamente. Hay, por ejemplo, una capa narrativa adicional, lo que la convierte en una historia de tres capas en lugar de dos; la doncella/narradora que se transforma en un personaje importante porque reformula la historia bajo una luz completamente alterada. Sin embargo, la diferencia más significativa radica en cómo quería que la historia desempeñara un papel importante en Una novela real. Cumbres borrascosas es una historia de amor increíblemente hermosa y sobrenatural. Una verdadera novela no lo es. Soy un escritor prosaico. Sin embargo, aprecio mucho el recuerdo de mi infancia. Quería dejar una crónica de aquellos años en los que el país se estaba transformando de una nación devastada por la guerra y la pobreza en una nación estable y próspera, mientras que rápida y, a veces, incluso descaradamente, tiraba por la borda las formas en que el pueblo japonés había estado viviendo durante siglos. No solo los acontecimientos históricos importantes, como los Juegos Olímpicos de Tokio de 1964, sino también los pequeños detalles de cómo la gente aún conservaba las viejas formas de vida están cuidadosamente entretejidos en la historia. En definitiva, la novela es un homenaje a esa época. (Translation)
Le Monde talks about the new novel by Maryse Condé, L’Evangile du nouveau monde:
Constat qui l'amène, entre autres, à écrire La Migration des cœurs (Robert Laffont, 1995), transplantation en Guadeloupe des Hauts de Hurlevent, d'Emily Brontë (1847). (Gladys Marivat) (Translation)
65ymás (Spain) lists English literature classics that must be read:
Jane Eyre, de Charlotte Brontë
Aunque el público se centra en la trama romántica, Jane Eyre es la historia de una joven sin privilegios en la Inglaterra de mitad de siglo XIX, que se ve forzada a enseñar para subsistir. Su autoconocimiento, determinación y entereza mental, serán sus recursos más valiosos para encontrar la felicidad. Esta novela fue un escándalo cuando se publicó.

Cumbres borrascosas, de Emily Brontë
Cumbres borrascosas es uno de los grandes libros de la literatura inglesa. La historia de Cathy y Heathcliff es muy conocida gracias a la cultura popular. El señor Earnshaw recoge a un niño en uno de sus viajes, Heathcliff, y hace que se críe como parte de la familia. Un nuevo miembro que cambiará la vida de todos sus integrantes. (Lola Santos) (Translation)
The Clinic (Chile) talks about writers who evoke other writers:
De pronto, leemos acompañados del mejor lector. La misma sensación se tiene al entrar en los mundos tan plagados de lectores (y escritores y lecscritores) de Rodrigo Fresán. Por poner solo un ejemplo, en su tríptico La parte contada (o Las partes), compuesto por La parte inventada, La parte soñada y La parte recordada, revive a clásicos como Cumbres Borrascosas o Suave es la noche de la mano (de los ojos) de sus lectores más adictos. (María José Navia) (Translation)
Liverpool Hope University gives a few more details of the debut novel of fellow Brontëblogger Nicola Friar:
Her book, A Tale of Two Glass Towns, is one of them - a labour of love that’s been six years in the making. 
Nicola, from St Helens, Merseyside, describes it as being both inspired by the Bronte sisters and also tinged with sci-fi. The story follows the life of main character Theo Wickens over the course of two decades, from a seven-year-old in 1999 up to 2020, as he struggles to make sense of a world in flux. 
The book has been picked up by London-based Olympia Publishers, and the blurb reads: “The Millennium Bug is coming. From Liverpool to London, and from London to Sydney, everybody in the whole world is talking about it. 
“The Bug will arrive as the clock strikes midnight on New Year’s Eve 1999, and the year 2000 begins. Despite the parties and celebrations being planned across the globe, seven-year old Theo Wickens is one of those dreading the New Year, fearful that it will mean the end of the world as he knows it. 
“When one night Theo hears something crash land in his Nana’s back garden in Glass Town, accompanied by Bob the dog, he investigates, believing that the Bug has arrived early to catch everyone off guard. This is just the start of Theo's epic journey to save his world and protect those he loves; a journey that will see him experience two Bugs across twenty years, and two very different Glass Towns.”

 Wordy Witterings's First Page Friday posts about Wuthering Heights... first page.

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