Saturday, May 23, 2020

Many sites from all over the world are still reporting yesterday's announcement of an Emily Brontë biopic. But since all of them are basically repeating the same thing, we will skip them until there's something new or at least some new insight into it.

The Sun features Haworth and its traders.
Tourism centres like the village of Haworth are struggling under lockdown.
Literature fans usually flock to the place where the Brontë sisters wrote their classics, and also for the breathtaking scenery of the Yorkshire Moors.
Now its cobbled Main Street is silent. Here, in a snapshot of the independent high street, we speak to traders about how they are faring — and their hopes and fears for the future. (Kate Jackson)
Do read the full article if you can because, if you've ever been to Haworth, you will have in all likelihood stopped at these places.

Vulture can't wait to read Mexican Gothic, by Silvia Moreno-Garcia.
Picture the spooky Victorian mansion where a Brontë heroine or a Sarah Waters character used to live, and transport it to a remote mountainside in Mexico in 1950, and you have Mexican Gothic. Silvia Moreno-Garcia’s twisty new horror novel follows vibrant heroine Noemi Taboada who leaves her life as a debutante to check on her newly married cousin, Catalina, who has been sending some alarming letters home. Catalina has married into a creepy old English family who once ran a silver mine in the neighboring village, and who now live an isolated existence in High Place, a dark and dreary estate that lacks electricity but has an appropriately misty graveyard. Is Catalina being poisoned or haunted by ghosts or has she simply gone mad from living at High Place or all of the above? Moreno-Garcia puts a new spin on a pleasantly familiar trope as Noemi learns more about her cousin’s eugenics-obsessed in-laws and their dark secrets. (Hillary Kelly)
The Hot Corn (Italy) features Franco Zeffirelli's Jane Eyre, which was on Italian TV recently.
Un grande classico della letteratura inglese dell’Ottocento è una di quelle storie a cui magari molti danno poco credito, complici quei pregiudizi che vedono il romanzo e i suoi simili come delle semplici e tragiche storie d’amore. Ma stiamo parlando di Jane Eyre, uscito nel 1847, un romanzo di formazione che è una storia d’amore, sì, ma tutto fuorché semplice. Piena di ricche e profonde emozioni, è prima di tutto un grande appello all’emancipazione femminile. Le vicende che dall’asilo di Lowood portano Jane a diventare la governante in casa Rochester e i sogni di un amore che pian piano si rivela impossibile sono il pretesto per mostrare il coraggio e l’intelligenza di una donna capace di andare oltre le apparenze alla ricerca di rapporti veri. «Vi ho detto che sono indipendente, signore, così come ricca: sono padrona di me stessa», proclama la giovane antieroina. (Ileana Dugato) (Translation)
Cinematographe (Italy) reviews it too.
Zeffirelli coglie la voce di Charlotte Brontë ed è in grado di parlare non solo a chi ama il romanzo ma anche a chi non lo ha mai letto, a chi è attratto dai racconti inanellati e intrecciati (la storia della piccola Jane, quella della grande Jane, quella d’amore tra il ricco e la povera, la rinascita di chi non aveva alcuna possibilità) che poi si sciolgono e si accomodano. I due protagonisti sono complessi, bruschi, impulsivi, e sembrano avere molto a che fare con il cinema di Franco Zeffirelli. Il regista segue e insegue Edward e Jane, il loro avvicinarsi e allontanarsi, fin dalla prima volta in cui si vedono si innamorano, lo si capisce subito, nonostante le differenze, le ombre, o forse proprio per tutto questo. Il dramma del matrimonio precedente di Rochester, la nascita della piccola Adele, sembra combaciare con quello della vita di Jane, rimasta sola da piccolissima e non voluta né dalla zia né dai cugini. [...]
Jane Eyre è un film segnato da una narrazione semplice e fluida, che porta al cinema una versione che sa catturare lo spettatore immergendolo nel bel mezzo del gorgo drammatico di Jane. L’opera di Zeffirelli riesce a raccontare Jane, il suo amore per Rochester, i suoi squarci nel cuore, i baci e gli sguardi tra loro, la comparsa di quella donna nascosta che sembra la strega cattiva delle favole ma che in realtà è solo una bambina egoista e sofferente per i suoi pensieri tristi. (Eleonora Degrassi) (Translation)
Actress Julie Hesmondhalgh shares her culture fix in The Times:
The best gig of my life. Patti Smith at Burnley Mechanics, a tiny little space in east Lancashire. When we saw in the brochure that she would be performing there — the auditorium holds about 100 — we checked and double-checked because we were sure it must be a tribute act, but no, it was the One and Only over doing a tiny acoustic tour, starting at the Brontë parsonage and then at some little venues in the vicinity. I was there with my husband and daughter and my besties, and my dad hadn’t long died, and when she sang her lullaby The Jackson Song, I had something near to what I would describe as a spiritual experience. She touched something deep inside me that night.
The Bay Bridged comments on Twine, the long awaited single from Santa Cruz folk band MAJK.
Both technical and tasteful, "Twine" is a melancholic, baroque-esque ballad. Featuring a vulnerability and conviction with its bewitching play of legato vocals and strings over a warm bed of rich finger-picked guitar, it would be the ideal soundtrack to Wuthering Heights. (Daniel Talamantes)
This Evening Express columnist didn't enjoy the TV adaptation of Sally Rooney's Normal People.
However, after finding the first episode a bit slow, the second began with a blast of sexual antics that fair had me peekin’ through my fingers. Too much long-forgotten information. I had to fast-forward.
Trying to be trendy, I persisted but it didn’t work.
Couldna stick the heroine. Nae great for a tear-jerkin’ romance. Like taking a dislike to Jane Eyre. (Moreen Simpson)
By Nuria Riaza
Time Out (Spain) shows the beautiful poster created by artist Nuria Riaza for this year's Feria del Libro de Madrid.
La pieza es obra de la ilustradora Nuria Riaza, que ha apelado "a la lectura y la escritura como símbolos de futuro y empoderamiento". Su dibujo, que se replicará en innumerables formatos del 2 al 18 de octubre en el Paseo de Coches del Retiro, es también una reivindicación en favor de "tantas mujeres, de antes y ahora, sin una habitación propia". Su referencia a Virginia Wolf [sic] es obvia. Sin embargo, la artista ha encontrado la inspiración tanto en la artesanía de sus propias abuelas como en el legado de nombres tan importantes como Mary Ann Evans, las hermanas Brontë, Louisa May Alcott, Violet Paget, Karen Blixen, Sidonie-Gabrielle Colette, Cecilia Böhl de Faber, Caterina Albert, Amantine Dupin o J. K. Rowling. (Gorka Elorrieta) (Translation)
El Correo (Spain) discusses literary misanthropes.
La misantropía es recurrente en las novelas románticas. La encarna Edmundo Dantés, de Alejandro Dumas, injustamente encarcelado y reconvertido en el justiciero, sombrío y solitario Conde de Montecristo en busca de venganza. También la quiere el resentido Heathcliff de 'Cumbres borrascosas', de Emily Brontë, que vive para el desquite de su amor perdido. (Luisa Idoate) (Translation)
The Eyre Guide reviews Jane by Aline Brosh McKenna.

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