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    3 weeks ago

Thursday, November 29, 2018

Die Presse (Austria) recently had an article on Charlotte and Emily's stay in Brussels and how little is left of the places they knew best.
Anlass für eine Spurensuche bietet das aktuelle Emily-Brontë-Jahr: die 200. Wiederkehr des Geburtstags und der 170. Todestag der Autorin. Sie hat mit ihrem einzigen Roman, „Wuthering Heights“, einen Klassiker und mit dessen dämonischem Helden Heathcliff und der leidenschaftlichen Heldin Catherine Earnshaw Figuren voller emotionaler Intensität geschaffen. Während in ihrer Heimat Yorkshire viele Events rund um das Jubiläum stattfinden, bemüht sich in Belgien nur eine kleiner Kreis von Enthusiasten der Brüsseler Brontë-Gruppe, ihre Protagonistin nicht in Vergessenheit geraten zu lassen, und weist literarisch interessierten Touristen gern den Weg zu jenen versteckten Orten, die mit Brontë in Verbindung stehen und in kaum einem Reiseführer stehen.
Freilich: Vieles hat sich verändert seit 1842, als die 23-jährige Emily in Begleitung ihrer älteren Schwester Charlotte (die später als Verfasserin des Romans „Jane Eyre“ ebenfalls Weltruhm erlangen sollte) hier lebte, um sich durch das Aneignen von Französischkenntnissen in einer privaten Internatsschule für den Lehrberuf zu qualifizieren. Wer etwa, so wie die beiden, mit der Fähre von England nach Belgien reisen will, wird nicht im Nordsee-Badeort Ostende an Land gehen, sondern im 40 Kilometer entfernten Zeebrügge, und kann von dort, wenn er will, nach Ostende fahren – am kurzweiligsten mit der Kusttram, die die längste Straßenbahnstrecke der Welt bedient. Und während die Brontës von Ostende mit einer Leihkutsche in zwei Tagesetappen weiter nach Brüssel fuhren, schafft der Reisende anno 2018 die Strecke mit dem Zug in knapp mehr als einer Stunde.
Die erste Ernüchterung lässt nicht lang auf sich warten. Das Hotel Cluysenaar in der Prachtstraße Rue Royale, in dem die Schwestern die Nacht nach ihrer Ankunft in der damals rund 100.000-Einwohner-Hauptstadt verbrachten, gibt es nicht mehr. Seit Jahren wird an dem Gebäudegerippe gewerkt. 2020, so heißt es, wolle man das Haus, das zwischenzeitlich als Astoria die erste Adresse für wohlhabende Reisende war, als Corinthia Hotel wiedereröffnen. Unweit dieses Hauses führt die Belliard-Stiege in die tiefer gelegene Altstadt. Heute werden die Stufen, obwohl vor einigen Jahren zu einer Doppeltreppe rund um einen Springbrunnen erweitert, nur von wenigen frequentiert, da sie in eine bedeutungslose Nebenstraße münden. Für die Brontë-Schwestern waren sie hingegen die wichtigste Verbindung zwischen der vornehmen Oberstadt, wo befreundete englische Familien residierten, und der Rue d'Isabelle, in der sich die Internatsschule befand. Weder Straße noch Schule sind erhalten. (Michael Loibner) (Translation)
NBC 25 News shares 'A book lover's holiday guide to The Folio Society' including
"The Seasons: The Complete Folio Anthologies" features four books of prose, poetry and diary entries dedicated to each of the four seasons. The set includes works by the likes of Emily Brontë, Charles Dickens, George Orwell, Toni Morrison, Anton Chekhov and Bill Bryson. I've always fancied fall, but these varied perspectives on the seasons has me looking back at the wonder and the beauty that exists in all times of the year. You just need to know where to look for it. Each volume is illustrated by Petra Börner, a Swedish artist working out of London. (Ryan Painter)
Los Angeles Review of Books reviews Kate Atkinson's Transcription.
Before this happens, though, the reader can be thankful for the fact that Atkinson renders many of the encounters between Perry and Juliet with a cringing awkwardness so intense it approaches the sublime. Take, for instance, the following bird-watching ramble they take together, which makes Juliet “feel like an unfortunate Brontë sister, traipsing endlessly across the moors after unobtainable fulfillment”[.] (Adrian Van Young)
Vue Weekly considers the film Beast to be among the best of 2018.
Beast (Michael Pearce)
A feral, visceral take on Wuthering Heights, Beast is clawing and lashing its way across the island landscape of Jersey. A teeth-baringly fearsome thriller; an electrifying debut. (Brian Gibson)
Exeposé reviews the film Suspiria 2018.
The basic premise of both the original and this version can be summed up as follows: an American (Dakota Johnson) travels to Germany to enter the prestigious Markos dance academy, only to discover it is run by a coven of witches. However, Guadagnino fleshes this out in wild and inventive ways to make his ‘cover version’, as he calls it, thoroughly deserved. In contrast to the relatively atemporal original, Guadagnino has made a film with a precise sense of time and place: 1977, Berlin. We are thrown head-first into a city split by Cold War and suspicion. The guilt and shame it feels for the war seeps through the streets. The Berlin Wall looms like a leviathan, and the radio is humming with reports of the Baader-Meinhof hijacking. This setting is beautifully constructed by the production design. Walls are bestrewed with Bowie posters, Tilda Swinton’s Madame Blanch swans around carelessly in the most floaty of floaty dresses – think a less-colourful version of “Wuthering Heights” Kate Bush. (William Lamb)
Inspired by the Christmas-set zombie musical Anna and the Apocalypse, The Guardian looks back on 'strange zombie movie mashups'.
Despite that film’s example [Pride and Prejudice and Zombies], it is possible to refashion a literary classic by infusing it with zombie shenanigans, as proven by 1943’s hauntingly beautiful I Walked with a Zombie, which takes another 19th-century romantic novel – Charlotte Brontë’s Jane Eyre – and transplants its story to the voodoo-haunted Caribbean.
Given nothing more than the eye-rolling title by his bosses and told to turn it into a feature, the legendary RKO producer Val Lewton came up with the ingenious idea to adapt Brontë’s gothic romance, dialing up the gothic to truly frightening levels, without sacrificing any of the romance.
Granted, the reanimated corpses in I Walked with a Zombie are of the Haitian folklore variety (very different from the Romero-esque breed that make up the overwhelming majority of modern zombie fare), but it remains proof positive that any zombie movie has the potential to become a masterpiece, no matter how ridiculous its premise. (Zach Vasquez)
The New Orleans Advocate tells about a recent event at a Crescent City School.
Mount Carmel Academy: Remarkable women throughout history came to life recently at Mount Carmel Academy’s “Living HERstory Biographical Celebration." Fifty students took an active role in the event, each choosing a historically significant woman to research. Students told their subject’s story, sharing information about her to classmates in creative and interactive ways. They utilized their presentation skills and creativity by dressing in costume, leading games and activities, and educating their peers on their chosen subject – all while in character. The women portrayed included Sonia Sotomayor, Nellie Bly, Elizabeth Tudor, Harriet Tubman, Agatha Christie, Marie Curie, the Brontë sisters, Rosa Parks, Malala Yousafzai and Ada Lovelace.
Noticias de Navarra (in Spanish) reports that a Basque translation of Wuthering HeightsGailur Ekaiztsuak by Irene Aldasoro, has won a Premio Euskadi.

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