The Conversation has an interesting discussion of 'the legacy of Branwell’s drinking'.
What a tragedy – that picture of the old father and the three sisters,trembling day and night in terror at the possible deeds of thisdrunken brutal son and brother!That is the part of the life which affects me most.George Eliot’s reaction to Elizabeth Gaskell’s dramatic account of Branwell Brontë’s malign effect on his family shows the stark difference between tranquil and industrious images of their home at Haworth Parsonage and the claustrophobic reality.
Branwell’s spiralling addictions to drink and drugs transformed Haworth at times from a well-ordered home to a domestic prison isolated by shame and fear. His behaviour became so dangerous that his father felt compelled to insist they share a bedroom after Branwell drunkenly almost set fire to the house. He was saved by Emily who flung him bodily from the bed and put the fire out with a large pan of water from the kitchen.
Branwell, the Brontë sisters’ talented but disturbed brother, has long stood in his siblings’ shadow, best known as a running joke in Stella Gibbons’s Cold Comfort Farm in which smug academic Mr Mybug tries to prove that Branwell wrote the sisters’ novels while hiding their outrageous drinking.
However, the bicentenary of Branwell’s birth has prompted a re-evaluation of his writing, biography, and influence on his famous sisters’ work. (Pam Lock) (Read more)
Onirik (France) has a review of
Laura El Makki's biography of the Brontë sisters.
« Les liens qui nous attachent à la vie sont plus forts que vous l’imaginez » [1]. Cette phrase en exergue de sa biographie, Laura El Mekki [sic] l’a choisie sans doute pour nous montrer d’emblée son parti-pris : les soeurs Brontë aimaient la vie. Elles ont été heureuses, elles ont aimé et été aimées. Loin de l’image morne, voire sinistre, qu’on a pu leur accoler.
Malgré les drames (la perte de leur mère et de leurs deux soeurs aînées), malgré l’argent qui manquait, malgré l’insalubrité de les lieux, malgré la vie dissolue de leur frère, les soeurs Brontë ont connu le bonheur. Laura El Mekki retrace pas à pas ce qu’a été leur vie, celle de leurs parents, qui avaient fait un vrai mariage d’amour.
L’écriture est venue très tôt dans leur vie, inspirée par les oeuvres et journaux qu’ils lisaient, enfants, encouragés par leur père. Les royaumes de Gondal et d’Angria ont été de nombreuses années leur refuge, leur havre de paix, un espace où leur imaginaire n’avait de pas de limites. Pourtant, l’âge adulte les conduit dans des univers bien différents, l’enseignement pour les filles, le chaos pour Branwell.
Laura El Mekki s’est appuyée sur une documentation rigoureuse, notamment les documents conservés au Brontë Parsonage Museum, ou encore à la British Library. Elle porte un regard critique sur la plus célèbre des soeurs, Charlotte, celle qui a survécu quelques années de plus. Celle-ci a connu toute la gloire, sélectionnant les oeuvres de ses soeurs qui méritaient d’être publiées post-mortem.
L’auteur la soupçonne d’avoir minimisé l’oeuvre d’Anne au profit de celle d’Emily. Qu’a t-elle détruit du travail de ses soeurs ? Qu’a-t-elle modifié ? Le mystère est encore entier, et permet aux soeurs Brontë de demeurer, encore aujourd’hui, l’énigme la plus passionnante de la littérature anglaise. (Claire) (Translation)
In Spain,
La Vanguardia and others report that Carme Portaceli's stage adaptation of
Jane Eyre: Una Autobiografia has been nominated to 8
Premis Butaca: best production, best direction (Carme Portaceli), best actress (Ariadna Gil) , best actress in a supporting role (Pepa López), best actor in a supporting role (Abel Folk), best music (Clara Peya), best lighting and best sound. The winners will be announced on November 27th.
And more
Jane Eyre on stage as
Åbo Svenska Teater (Finland) will have a production of it starting September 2018, as reported by
Vasabladet.
Pjäsen bygger på Charlotte Brontës klassiker där händelserna är förlagda till 1800-talets klassamhälle i England.
Pjäsens teman är aktuella än i dag. Här lyfts fram frågor om identitet, fördomar, utanförskap, acceptans och kärlek.
Jane är fattig och föräldralös, och hon anses ful. Men hon har en inre gnista och en stark tillit till sin intuition. Med de redskapen stakar hon ut sin egen väg. Den är lång och krokig, men leder till ett lyckligare och mera självständigt liv.
Pjäsen regisseras av Susanna Airaksinen. Kari Mäkiranta komponerar ny scenmusik och Pirjo Liiri-Majava skapar scenografin och kostymerna. (Translation)
The Independent reviews a
new art exhibition by Paula Rego in Hastings and this is how her
Jane Eyre paintings are described:
The works here are both brand new, newish, and older. The newest lack the facility, the sureness of touch of - for example - the marvellous prints you can see here, which are based, loosely, on Jane Eyre or Peter Pan. These prints, often darkly, jaw-clenchingly sinister, are her greatest works. They suck in everything that she has learnt from such masters as Dore, Dubuffet, Goya, Ensor. (Michael Glover)
Jezebel's
Pictorial discusses the 1946 film
Dragonwyck:
If you have any familiarity with Rebecca, Jane Eyre, Wuthering Heights, Victoria Holt, or Mary Stewart, none of the plot twists will shock you. Frankly I’m not sure they even count as twists, so much as they are beats you know to expect and therefore ratchet up the dread. (Kelly Faircloth)
Need A Book reviews
Jane by Aline Brosh McKenna.
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