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Monday, September 18, 2017

Monday, September 18, 2017 12:30 am by M. in ,    No comments
Two new Brontë-related papers:
Cathy’s mourning in Emily Brontë’s Wuthering HeightsJ. Albert Myburgh
Literator; Vol 38, No 1 (2017), 9 pages. doi: 10.4102/lit.v38i1.1359

In Emily Brontë’s Wuthering Heights, illness and death cause characters to foresee, fear and react to other characters’ deaths. In this article, I explore the significance of Cathy’s anticipatory mourning of, and response to, the eventual actual deaths of her ailing father, Edgar, and her sickly cousin, Linton. Core 19th-century perspectives and fears relating to illness and death are both evident and contested in the representation of Cathy’s anxiety and suffering. I also investigate how Cathy’s grief is exacerbated by and affects the behaviour of other characters, notably Nelly, Linton, Heathcliff, Zillah and Hareton. The depiction of these characters’ responses to Cathy’s misery enriches their portrayal, implying that Cathy’s fear and grief are integral to both the novel’s plot and its character development.
Charlotte Brontë : plume insoumise
Isabelle Le Pape
Revista XIX,  v. 1, n. 4 (2017)

Les romans des sœurs Brontë révolutionnèrent les conventions de l’écriture féminine dans l’Angleterre du milieu du XIXe siècle. Le mystère autour du choix de leurs pseudonymes n’y est pas étranger. La plupart des critiques s’interrogeaient alors sur l’identité sexuelle des auteurs, notamment sur celle de Currer Bell, auteur de Jane Eyre (1847). Nourrie par une créativité littéraire intense dès son plus jeune âge, Charlotte Brontë va s’engager dans la voix littéraire avec une opiniâtreté rare, affrontant les représentations attachées à son identité de femme auteur. Nous questionnerons son entrée dans la vie littéraire depuis les juvenilia jusqu’à son dernier roman, Shirley (1849), dans un monde éditorial dominé par des confrères masculins, afin de comprendre en quoi ses écrits ont brisé radicalement les conventions alors de mise.

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