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  • S2 E1: With... Jenny Mitchell - Welcome back to Behind the Glass with this early-release first episode of series 2 ! Sam and new co-host Connie talk to prize-winning poet Jenny Mitchell...
    2 months ago

Monday, July 16, 2012

The San Francisco Examiner recommends Marta Acosta's Dark Companion: 
The award-winning East Bay writer’s new novel for teens is a “Jane Eyre”-meets-“Twilight” Gothic tale about an orphaned girl who wins a scholarship to an elite school — and dark secrets are unveiled.
The Yorkshire Post interviews the artist Ashley Jackson:
It’s a sort of Grand Tour of the old industrial heart of the West Riding to which Ashley Jackson moved as a child and which gave him his first taste of criticism. “When I first started in Barnsley, people would say: ‘Bloody miserable pictures, these. Can’t you put some colour in?’ But you wouldn’t ask the Brontës to rewrite like Barbara Cartland, would you?” (...)
The pictures, whose heather moors tone in tastefully with the train’s purple seats, may explore Ashley’s inner Heathcliff, but the man himself is invariably affable, chipper to the point of chirpy.
Página 12 (Argentina) reviews Jane Eyre 2011 (which is published on DVD in Argentina one of these weeks) and discusses the novel and its author:
Heroína emblemática de una de las hermanas Brönte (sic), réplica a la comportada racionalidad de los personajes de Jane Austen, Jane Eyre es la protagonista de una novela fundamental que exploró antes que casi nadie las tensiones entre sexualidad, mandatos sociales y el proto-feminismo que germinaba en el siglo XIX. Con múltiples adaptaciones –desde musicales y series a la emblemática de aire noir con Orson Welles–, ahora llega directo a dvd una versión clásica y a la vez descontracturada de este amor entendido como comunión de tormentos. (...)
La pasión ardiente de Jane Eyre emerge de una rebeldía silente pero corrosiva, que Charlotte Brönte (sic) expone con audacia en un tiempo donde alzar la voz no estaba permitido. Por más que combine rasgos que parecen ser incompatibles, como la humildad y el sacrificio con una vocación insurgente, confundida a menudo con perfidia, Jane encuentra en el torturado Edward Rochester un alma gemela, inmersa en contradicciones aún más profundas. Con claras conexiones con el Heathcliff de Cumbres borrascosas, los gritos desesperados de Rochester retumban en el vacío, mientras proclaman “mi igual está aquí” ante la aparición de Jane, como si el amor fuera una comunión de tormentos. (...)
Como escribió Virginia Woolf en la primera serie de The Common Reader (1925), los personajes de Jane Austen “tienen un millón de facetas (...) Ellos se mueven aquí y allá, ya sea que sus creadores los miren o no, y el mundo en el que viven nos parece un mundo independiente, que podemos visitar, porque ellos lo han creado”. En cambio, Jane Eyre nos atrapa, “nos tiene en la mano, nos hace ver lo que ella ve, nunca nos abandona, ni permite que podamos olvidarla”. Porque, al final, es la indignación por la injusticia que experimenta Charlotte Brönte (sic) la que trasciende su personaje, la que nos conquista. Su dolor está ahí, lo podemos sentir, y es su vehemencia, su fuerza casi sobrenatural, la que emerge de las palabras y las imágenes, la que nos inunda con la grandeza que tienen quienes se piensan a sí mismas como heroínas. (Paula Vázquez Prieto) (Translation)
Also in Página 12 there is a review of the previous novel of Lionel Shriver, So Much for That:
Una pista, una pauta: a los quince años, Shriver decidió cambiarse su nombre original, Margaret Ann, porque sentía que el masculino Lionel le iba mejor para enfrentarse a un entorno familiar represivo y fanatizado. Igual que hicieron George Eliot (Mary Anne Evans) o las Brontë en el siglo XIX, oprimidas por un paisaje literario marcado por los machos, para así poder escribir algo más que folletines románticos. (Rodrigo Fresán) (Translation)
Aufeminin (France) asks readers which romantic heroine they could be:
A l’occasion de la sortie prochaine du film Jane Eyre de Cary Fukunaga avec Mia Wasikowska (Alice aux Pays des Merveilles) et Michael Fassbender (Shame), la rédaction d’aufeminin vous a concocté un petit quiz pour savoir à qui de la rebelle Jo March, la sage Jane Eyre, l’intelligente Elizabeth Bennet ou la séductrice Scarlett O’Hara vous ressemblez le plus ! (Translation)
Bitten by Paranormal Romance interviews Grace Callaway, author of Abigail Jones, who explains the genesis of her novel:
So I drew upon one of my favorite gothic stories of all time, Jane Eyre, and created Abigail Jones, a sheltered young woman who is cursed with terrifying erotic visions.
The Cover Contessa interviews another writer, Ella James:
16. What are your favourite books and which authors inspire you?
(..) All-time favorites include Chronicles of Narnia, Time Traveler's Wife, Evening, Harry Potter, Wuthering Heights, J.R. Ward's BDB, and some of Lisa Kleypas' stuff. I'm sure I'm forgetting something - I have a horrible memory.
The Quiz Addict does the same with Caroline Taggart:
The questions in the book cover a whole range of topics, how did you decide what to include?  I did a lot of radio interviews for the original book and was surprised to discover that what most people wanted to talk about was maths, because it brought back such horrid memories. The chapters are roughly subjects that most of us are forced to do for GCSE or (if you're as old as me) O level, so part of the point is to recall things we hated, like Pythagoras and apostrophes and (a personal bugbear) Wuthering Heights. Apart from that, it had to be something that interested me (well hey, it's my book). 
The novelist Lesley Krueger publishes on The Bethlem Blog her research into Charlotte Brontë's visit to Bedlam in 1853. Her findings could be part of her next novel, The Resident Thief;  Ivebeenreadinglately posts about John Sutherland's entry on Branwell Brontë in Lives of the Novelists; Coffee Bean Cinema, Avenitanet (in German), Mademoiselle Artemis, Les livres de Sara, Sur le Cinéma and La p'tite chronique de Lilli (all in French) and Sesión de Tarde (in Spanish) review Jane Eyre 2011; krople delikatnych słów o... and Blask-Książek (both in Polish) review Agnes Grey; A leitura é um oásis! (in Portuguese), Minnesota Class, Scene of Katana (in Spanish) and Einblicke (in German) post about Jane Eyre; Classical Bookworm compiles several Jane Eyre-related thingies; Reading Matters reviews Wide Sargasso Sea.

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