Podcasts

  • With... Adam Sargant - It's our last episode of series 1!!! Expect ghost, ghouls and lots of laughs as we round off the series with Adam Sargant, AKA Haunted Haworth. We'll be...
    4 days ago

Saturday, May 21, 2011

Saturday, May 21, 2011 12:29 am by M. in ,    1 comment
The Swedish production company New Romantics, whose alma mater is Iris Piers, is working on a short film/video installation inspired by Jane Eyre: Darkling, I Listen (which, nevertheless, is a quote from a Keats poem). The experimental film will be completed next year with the intention of being shown at museums, art galleries and film festivals. Here are the details:
Darkling, I Listen
Producer: Louise Waite ( Waite Produktion / Svenska In & Uttrycksbyrån)
Script: Robin N Spegel
Direction: Iris Piers / New Romantics

New Romantics currently collaborates with Svenska In & Uttrycksbyrån (producer Louise Waite and sounddesigner Rasmus Persson), playwright Robin N Spegel in a short-film/performance adaption of Jane Eyre.

Filmbasen (Sweden) has more details:
' Darkling, I Listen '' är ett okonventionellt kortfilmsprojekt som försöker ge en mer realistiskt blick på de händelser som rörde denna viktorianska feminist. Manus är en modern adaption av författaren Charlotte Brontes 1800-talsroman Jane Eyre. Via en serie tillbakablickar med Eyre som tematik kommer vi skapa en ''stream of consiousness'' med modernt innehåll. Vårt mål är att skapa en film som kan visas på biografer såväl som utanför vanliga filmvisningssammanhang, till exempel genom filminstallationer eller performance.
Utvecklingen av projektet inleddes i början av 2011 och kommer att presenteras i sin slutliga version under våren 2012.
Projektet initierades av holländska regissören Iris Piers som har regisserat experimentell film och arbetat med olika typer av filmperformance och konstintsallationer sedan 2005. Robin Spegel, en svenskt dramatiker, har börjat anpassa romanen till ett samtida kortfilmsformat som bygger på tillbakablickar, symbolik och existentialism.
Producent Louise Waite (Svenska In och Uttrycksbyrån) kommer att övervaka hela processen av kortfilmsproduktionen. Syftet med filmprojektet är att skapa ett nytt konstnärligt uttryck via ett experimenterande med associationer till klassisk litteratur, kostym, kvinno- och klasskamp. Vi vill skapa en ny form av bioupplevelse som bryter gränserna mellan teater, performance, konsert och filmvisning. Vi vill även skapa en diskussion både kring vad en filmvisning kan vara och se ut, men också hur den personliga och enskilda kvinnans roll idag ser ut i jämförelse med 1800-talets ideal och idéer.
Darkling, I Listen kommer att spelas upp i första hand genom visningar på konsthallar och scener för
samtidskonst i Göteborg samt Malmö och Stockholm.
Filmmaterialet som används i filmen kommer att klippas ihop till en film och anmälas till flertalet filmfestivaler och andra konstfilmsarrangemang. Produktionsgruppen består i huvudsak av kvinnor.
Regissörens intentioner (av Iris Piers)
Om Jane Eyre som en förkämpe i den sekvens av tillbakablickar som används i kortfilm:
Vad som fascinerar mig med Jane Eyre är hennes kompromisslösa passion och envishet. Jane var en anmärkningsvärd huvudperson för en roman från 1800-talet och hennes längtan efter självständighet och jämlikhet är relevant än i dag. I mitt arbete använder jag mig av abstrakta och okronologiska bilder för att simulera upplevelsen av medvetande och tankeverksamhet. Genom att visa Janes minnen och egenartade observationer som en ström av tankar – genom Janes ögon - hoppas jag kunna skapa ett mer intimt (och kanske realistiskt) perspektiv på de händelser som rörde denna viktorianska feminist. (Translation)
 Blaue Narzisse interviews Iris Piers:
Der viktorianische Roman Jane Eyre. Eine Autobiographie erinnert an Flauberts Madame Bovary, Fontanes Effi Briest oder Storms Immensee. Im Mittelpunkt steht eine selbstbestimmte Frau, die mit den Moralvorstellungen ihrer Zeit in Konflikt gerät, wobei die Kritik an der Moral selbst unterschiedlich stark ausfällt. Im Falle von Jane Eyre beispielsweise ist sie weniger stark als bei Flaubert. Wenn sich nun junge Künstler im 21. Jahrhundert intensiv mit solch einem Romanstoff beschäftigen, dann hat das auch eine gesellschaftspolitische Komponente.
Iris Piers: Die soziokulturellen und feministischen Ansätze dieses Romans haben mich schon immer fasziniert. Verblüffend fand ich, daß ihre kompromißlose Individualität, ihr Wille, ihre Leidenschaft und auch ihre Hartnäckigkeit schon damals mehr zu einer modernen Frau unserer Tage gepaßt haben, als zu einer bizarren viktorianischen Gouvernante.
Ich bewundere Charlotte Brontë (Autorin von Jane Eyre, Anm. d. Red.) dafür, daß sie in Zeiten, die für das weibliche Geschlecht nicht unbedingt die besten waren, ihre eigene Stimme gefunden hat. Sie nutzte den Roman, um all die Frustration über ihr Leben, ihre Beziehungen zu Männern und ihre mehr oder minder vorhandene Unabhängigkeit von ihnen zu beschreiben. Es ist schon schockierend, daß derartige Themen auch heute noch nicht ganz vom Tisch sind. Wir sollten geschlechtsbedingte Benachteiligungen ein für allemal hinter uns lassen. Ich hoffe, die nächsten Generationen werden die Welt von Jane Eyre als etwas sehr Antiquiertes empfinden. (Translation)
Categories: ,

1 comment: