Podcasts

  • S2 E1: With... Jenny Mitchell - Welcome back to Behind the Glass with this early-release first episode of series 2 ! Sam and new co-host Connie talk to prize-winning poet Jenny Mitchell...
    3 weeks ago

Sunday, July 05, 2009

Sunday, July 05, 2009 12:04 am by M. in , , ,    No comments
New Brontë translations around:

The Professor in Romanian:
Profesorul
Charlotte Brontë
ISBN: 973-724-175-7
2009
Editura All
Collection: Literatura Universala - Serei Noua

Profesorul este prima opera narativa scrisa de Charlotte Bronte, una dintre cele mai mari romanciere ale secolului al XIX-lea. A fost elaborata in 1845, inainte de capodopera Jane Eyre, fiind valoroasa astazi mai ales pentru meritele de cronica ale societatii victoriene.Povestea pe care o infatiseaza cititorilor este fructul experientei proprii, la Bruxelles, unde a studiat limba franceza, in 1842.
Wuthering Heights in Danish:
Stormfulde højder
Translation: Luise Hemmer Pihl
Introduction by Connie Bork
ISBN: 9788763810562
Rosinante 2009

"Stormfulde højder" er det eneste, Emily Brontë nåede at skrive, før hun døde som 30-årig. Til gengæld er det en af 1800-tallets vigtigste og dristigste kærlighedsromaner. Bogen udgav hun under pseudonymet Ellis Bell. Emily Brontë var den ene af de berømte tre Brontë søstre: Ud over hende selv og Charlotte, var der også Anne. De debuterede som digtere, men opgav hurtigt poesien til fordel for prosaen. Storesøsteren Charlotte Brontë fik øjeblikkelig succes med sin guvernanteroman "Jane Eyre" (1847) . Stormfulde højder er en stort anlagt skæbnefortælling om kærlighed, der forsøges, fortrydes og forsøges igen, om had og genhad. Den er dristig i kærlighedshistorien, hæmingsløs i sin lidenskabelige voldsomhed, overbærende overfor hysteri og luner og en nærmest sindssyg ulykkelighed. Det er følelser for fuld udløsning og optimal orkestrering. Kys og omfavnelser er næppe udført bedre eller med større timing. "Stormfulde højder" er både ekstatisk og humoristisk - og med en skarp social indignation. (Google translation)
Categories: , , ,

0 comments:

Post a Comment