Some new scholar articles and dissertations include a post-colonial approach to Jane Eyre, a review of Justine Picardie's Daphne and an analysis of the Heathcliff's character:
Racial Strategies in Jane Eyre
Patricia McKee, Dartmouth College
Victorian Literature and Culture (2009), 37:67-83
Abstract
In Charlotte Brontë's Jane Eyre (1847), multiple discursive strategies contend with the difficulty of determining racial identity. My aim here is not to delineate a straightforward or unambiguous racial discourse in the novel but rather to clarify the usefulness of ambiguity to the narrative's racialism. If, as Ann Laura Stoler has argued, racism in the nineteenth century depended on flexible rather than fixed criteria, Brontë's novel allows for the study of such criteria and of the discursive displacements that assign them to diverse human qualities.
Review of Justine Picardie's Daphne
Ginette Carpenter
Women: A Cultural Review, Volume 20, Issue 1 April 2009 , pages 89 - 96
Abstract
This review essay presents a review of Justine Picardie's novel Daphne, setting it within a critical context. It opens by claiming that Daphne articulates several contemporary literary debates: it specifically addresses the location of the woman writer and reader and the relationship between author and text. The essay illustrates how Picardies's tripartite narrative works both to revise Rebecca and to re-position du Maurier as an author worthy of academic attention. The novel's extensive use of intertextuality and its own hybridisation of fiction and biography are seen to operate as an analogy for the complexities and pleasures of reading, writing and research. This essay is sympathetic to the recuperation of the popular woman writer and popular women's writing but argues that Daphne's transgressive potential resides in its repeated slippage between the textual and the material, as highlighted by its imbrication of biographical fact and fictional narrative. It concludes by suggesting that these transgressive elements also work to foreground the ethical contradictions of reading and writing.
Die Figur des Heathcliff als Spiegel der Natur in Emily Brontёs 'Wuthering Heights'
Scholary Paper (Seminar), 2008, 26 Pages
Author: Julia Kulewatz
Wuthering Heights ist durchsetzt von entsetzlichen, bewegenden und phantastischen Ereignissen. Für eine solche Inszenierung der Charaktere und Geschehnisse spielte das Naturverständnis der Autorin eine prioritäre Rolle. Das sich ständig wandelnde Wetter, die Jahreszeiten, die trüben Moor- und Heidelandschaften und vor allem die Stürme, die das Anwesen Wuthering Heights stets umgeben, haben einen starken Effekt auf die Anlage und Entwicklung des jeweiligen Charakters, welcher entweder im Konflikt mit der übernatürlich angelegten Natur steht, oder mit ihr agiert. Die beiden Protagonisten Heathcliff und Catherine Earnshaw sind sogar so sehr mit der Natur um Wuthering Heights verbunden, dass sie ohne sie nicht sein könnten, da sie sich über diese definieren. Ihre Beziehung zueinander ist zu vergleichen mit einer ganz eigenen Naturgewalt, mit der der aufbrausenden Stürmen, oder der tiefen, dunklen Moorlandschaften, sowie der von Catherine und Heathcliff über alles geliebten Heide. Auf diesen übernatürlichen Zusammenhang, von einer ganz eigenen, unzivilisierten Natur, im Bezug auf die Charakteranlage und die Bedeutung der Protagonisten im Verhältnis zueinander, werden sich die Ausführungen dieser Arbeit konzentrieren. (Google translation)
Categories: Journals, Scholar
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