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Wednesday, August 25, 2021

Wednesday, August 25, 2021 10:51 am by M. in , , , , ,    No comments
The most anticipated books for the autumn season in Los Angeles Times:
Mothers, Fathers, and Others by Siri Hustvedt
“We think back through our mothers if we are women,” Virginia Woolf wrote in “A Room of One’s Own.” In this new essay collection, Hustvedt, the incisive novelist and critic, thinks back through her own family to deconstruct the maternal through the work of “artistic mothers” including Jane Austen, Emily Brontë and Louise Bourgeois. (Jessica Ferri)
The highly pernicious combination of the woke+cancellation culture is again in the news with the accusations against Judith Kerr's The Tiger Who Came to Tea! but Hilary Rose in The Times thinks that the promoters have not gone far enough:
And in case you thought the problem was confined to children’s books, it isn’t. Jane Eyre is about attempted bigamy and a man who locks up his wife because she suffers from mental health problems. The fact that it’s also magnificent, and nobody ever came away thinking that bigamy is a good idea, is neither here nor there. Burn it.
El Punt-Avui (in Catalan) reviews the book Cartas olvidadas de Jane Eyre y Anna Karenina by Eugènia Tusquets and Marga Iriarte:
El resultat és un experiment que travessa gèneres entre la ficció i la realitat, un exercici que pren la vida com a principal objecte de reflexió a partir de l’original reficcionat. Les autores sintetitzen que “filar dues societats, l’anglesa i la russa, dos models de protagonistes literàries –la primera simbolitza el coratge davant les injustícies; l’altra, la insatisfacció amorosa i la rebel·lia estèril–, ha exigit una lectura atenta de les dues obres i, el més important, la sintonia mental i emocional amb elles. El personatge de Jane Eyre el va construir Charlotte Brontë i les seves vivències són un artefacte potent que desmunta les aparences de novel·la romàntica; denuncia un sistema social abusiu, el qual sotmet les dones a l’esclavitud econòmica i social. A l’altra banda, Lev Tolstoi s’imagina Anna Karènina i la fa adúltera, perquè vol –i ho aconsegueix– despullar la hipocresia, el cinisme i les desigualtats socials que emergeixen al llarg de la novel·la.” (David Castillo) (Translation)

Robbie Moore, MP for Keighley and Ilkley, writes in The Telegraph & Argus against the closing of the Haworth Main Street Post Office. Interesting Literature posts about Jane Eyre. Donna Glamour (Italy) lists Autumn quotes (already!) and Emily Brontë is featured.

Finally, an alert for today, January 25, in Goito (Italy): 
Teatro Magro e Charta presents
Biblioteca di Goito, August 25, 9:00 PM
Directed by Flavio Cortellazzi
With Agata Torelli and  Iulian Puscasu.

L’attore conosce a memori
a il libro. Lo conosce bene, benissimo, “a menadito” in ogni sua pagina, in ogni anfratto di ciascuna parola scritta, in ogni suo passaggio – sia anche nascosto o sottinteso. Il pubblico ha la facoltà di aprire il libro ad una pagina casuale e l’attore, dopo una rapida lettura introduttiva delle prime righe della suddetta pagina, comincia a raccontare, da quel punto in poi, cosa accade nel libro. Tutto a memoria. Tutto a menadito. Perché quel libro lo conosce bene, lo conosce in ogni sua increspatura della punteggiatura, in ogni suo approfondimento, in ogni possibile contesto e sotto-testo. Il libro gli appartiene e lui stesso appartiene al libro. E così, da uno stralcio di narrazione si aprono frammenti performativi: aneddoti, collegamenti, rimandi, risposte, epiloghi, immagini e suggestioni. L’atto teatrale continua, si può selezionare ancora, e ancora, e ancora. Davanti a sé il pubblico ha una sorta di wunderkammer – una stanza delle meraviglie dove i collezionisti raccoglievano oggetti straordinari. Il libro non ve lo leggiamo. Ve lo raccontiamo. A memoria. Sia che l’abbiate già letto, sia che non l’abbiate mai sentito nominare nel libro c’è sempre qualcosa da (ri)scoprire. E ve lo dimostriamo: si può rimanere affascinati, ascoltando, in uno stato di meraviglia.

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