Champion News gives a 10 out of 10 to a
local production of Jane Eyre.
Willis Hall’s adaptation of Charlotte Brontë’s novel begins in Jane’s early home in Gateshead, with the cruel Reed family; onto her days at Lowood School under the sadistic evangelist, Mr. Brocklehurst (David Davies), and eventually to Thornfield Hall where she works as a governess to the child of the master, Edward Rochester, (an impressive performance by Brendan Gillow).
Emily Bloom played the young Jane Eyre with great confidence before being replaced for her later years by Kerry Baratinsky who gives her a forthright and intelligent demeanour which soon attracts the attention of Rochester.
But Jane does not realise what secrets are hidden in Thornton Hall.
Marilyn Fletcher-Hill played Bassie, who protects Jane at Gateshead when bullied by John Reed (Guy Tatler), whilst Emma Wells-Hand was Miss Temple, her friend at Lowood.
At Thornfield Hall, Helen Bennett played the housekeeper, Mrs Fairfax, and Jacquie Wade was Grace Poole.
Other roles included Leslie Cheeseman as Briggs the solicitor, PJ Green as missionary Rev. St. John Rivers and Pat Simpkin as Lady Ingram.
Bertha Mason was heard but seen only fleetingly.
The tension built up relentlessly as events unfolded over no less than nineteen dramatic scenes before the emotional ending when Rochester and Jane meet again.
With a cast of twenty two adults and seven children, ‘Jane Eyre’ is a big production and the music, the set, the costumes, the direction and the acting were all a great credit to everyone involved.
This happened to be the 738th show I have reviewed in the last ten years and to only seven of those shows have I awarded 10 out of 10 stars.
'Jane Eyre’ is the eighth. Don’t miss it!
Star Rating 10 out of 10. A tour de force. (Ron Ellis)
Giornale della musica (Italy) reviews the performances of Bernard Herrmann's
Wuthering Heights in Nancy.
Spettacolo di taglio classico, intonato alla natura del lavoro di Herrmann coerente con la tendenza fortemente narrativa di gran parte del teatro musicale americano del dopoguerra (lontanissimo dagli ideologici furori iconoclasti del Vecchio Continente), come i costumi sontuosamente cinematografici e la scena fissa polifunzionale di Madeleine Boyd fatta di assi lignee sconnesse, che alludono alla dimora in rovina di Wuthering Heights del prologo e fungono da paesaggio della memoria nel racconto in flashback dell’incrollabile e controverso legame amoroso fra Catherine e Heathcliff che si sviluppa dalle pagine del diario della donna. Nella migliore tradizione teatrale anglosassone, il lavoro della regista si fa apprezzare particolarmente nella precisione e cura della direzione scenica degli interpreti, capace di rendere plausibile un soggetto esasperatamente romantico ma sicuramente spendibile in chiave melodrammatica a patto di crederci fino in fondo, come a Nancy.
Dà mostra di crederci e molto anche il direttore Jacques Lacombe, niente affatto intimidito dalle generose vampate sentimentali della partitura di Herrmann, epigono tardivo di maestri come Puccini e Korngold nel rigoglioso melodismo e nel solido spessore sinfonico, interpretato brillantemente dall’Orchestre symphonique et lyrique di Nancy. Non brilla forse per originalità il linguaggio musicale del compositore americano, anche per un certo indulgere alla citazione di proprie colonne sonore, ma è certamente coerente con un lavoro di intrattenimento elevato che richiede un grande impegno a tutti gli interpreti, a partire dalla coppia di protagonisti. Protagonisti che a Nancy sono i bravi e “cinematograficamente” prestanti Layla Claire e John Chest, perfettamente intonati allo spirito dello spettacolo. Piuttosto riusciti anche i ritratti dei “supporting roles”, a dire il vero non troppo sviluppati sul piano drammatico, di Thomas Lehman, un Hindley Earnshaw cattivo a tutto tondo e rovina della famiglia, Alexander Sprague, un Edgar Linton reso con toni malinconicamente lirici, Kitty Whately, la sorella Isabella di spiccate doti musicali. Molto efficace anche l’ottima Rosie Aldridge nei panni della governante Nelly Dean niente affatto remissiva. Completano degnamente il cast Johnny Herford, il Lockwood che dà il via alla vicenda, e Andrew McTaggart, il contadino Joseph.
Pubblico piuttosto numeroso nella centenaria Opéra di Nancy e avvinto dall’accattivante vicenda. Applausi generosi a tutti i bravi interpreti. (Stefano Nardelli) (Translation)
Refinery 29 recommend 'The Best Books For Every Kind Of Mom'.
For the mom who's headed to the beach soon:
[...] You, Me and the Sea by Meg Donahue is a retelling of Wuthering Heights. (Elena Nicolaou)
On
Culto (Chile), Chilean writer Carolina Brown vindicates another Chilean writer, María Luisa Bombal, by making the blunder of attributing
Wuthering Heights to Charlotte Brontë.
La primera vez que me encontré con un texto de la Bombal (La Amortajada) tenia 14 años y cursaba segundo medio. Me impresionó mucho. Salvo Cumbres Borrascosas (Charlotte Brontë (!)) y el Jardín Secreto (Frances Hodgson Burnett), leíamos muy pocos libros escritos por mujeres, menos chilenas. Y Bombal hablaba de cosas que yo no había leído en otros libros hasta ese momento. (Translation)
Unusual things today:
Legit (Nigeria) lists '75 romantic good morning text messages and quotes for her', including one from
Jane Eyre while
Times of India thinks that certain zodiac signs tend to fall for the 'bad boys' (ie. Heathcliff).
On
The Sisters' Room, Maddalena De Leo discusses 'The Second Discovered Manuscript' in Maria Brontë's copy of
The Remains of Henry Kirke White.
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