Podcasts

  • With... Bethany Turner-Pemberton - Sassy and Sam chat to researcher and curator Bethany Turner-Pemberton. Bethany is PhD candidate in Textiles and Museum Studies at Manchester Metropolitan...
    14 hours ago

Friday, March 31, 2017

Friday, March 31, 2017 11:12 am by Cristina in , , , , , ,    No comments
Today marks the 162nd anniversary of the death of Charlotte Brontë. On Facebook, The Brontë Society has posted a moving tribute quoting the words of Arthur Bell Nicholls and Ellen Nussey. The Pool also marks the day. EDIT: Also in Plumas Libres, Gaceta Mexicana,

To Walk Invisible has pushed this columnist from The Emporia Gazette into thinking that, 'Enabling only holds people back'.
The other program which illustrated the results of enabling was the PBS Masterpiece Special “To Walk Invisible” about the Brontë Sisters. While the Brontë sisters were left to their own devices by a father who never thought they would amount to much, their brother, Branwell, was the opposite. The show left the impression that Branwell’s alcoholism and drug abuse was enabled by the family, particularly his father, who paid his debts to get him out of trouble. Despite early artistic promise, Branwell’s addiction and co-dependency was his demise.
The Brontë sisters were likely conscious of the same prevailing viewpoint as that the children in Franklin County, Mississippi experienced; that they were without value because they were poor and without a lot of resources. But, the world’s opinion of their lack of potential did not affect their self-worth as witnessed by what Charlotte Brontë’s character Jane Eyre stated in the book by the same name, “Do you think, because I am poor, obscure, plain and little, I am soulless and heartless? You think wrong! I have as much soul as you — and full as much heart! And if God had gifted me with some beauty and much wealth, I should have made it as hard for you to leave me, as it is now for me to leave you!” (Nancy Catron)
Der Standard (Austria) reviews the adaptation of Wuthering Heights currently on stage at Renaissancetheater.
Alles führt hinab ins Grab. Der schräge Bühnenboden im Renaissancetheater lässt die Protagonisten direkt auf das Erdloch zusteuern und gibt damit zugleich einen düsteren Ausblick: Die Geschichte von Heathcliff (Luka Dimic) und Catherine (Felicitas Franz) wird tragisch enden, und Letztere wird sterben, ohne dessen Liebe bestätigt zu wissen. Auch Emily Brontë erlebte den Erfolg ihres Romans Wuthering Heights nicht mehr. Ihr unromantischer Blick auf alle Formen der Liebe – zu Partner, Kind oder Gott – empörte ihr zeitgenössisches Publikum. Thomas Birkmeir hat sich nun Brontës Text angenommen, seine nahe gehende Inszenierung gelangt im Theater der Jugend zur Uraufführung. Das Kindermädchen Nelly (Elisabeth Findeis) und der gottesfürchtige Joseph (Florian Stohr) führen als Erzähler durch die Geschichte: Als Catherines und Hindleys (Pascal Groß) Vater von einer seiner Reisen einen Buben mit nach Hause bringt und ihm den Namen des verstorbenen Bruders Heathcliff gibt, entzweit dies das Geschwisterpaar völlig. Während Hindleys Hass wächst, schwören Catherine und Heathcliff einander ewige Abhängigkeit. Mit dem Tod des Vaters geht das Anwesen in den Besitz des Sohnes über, der seinen "Bruder" misshandelt. Catherine und Heathcliff beschließen zu fliehen, dabei wird sie verletzt und von den Nachbarn gesundgepflegt. Heathcliff sieht sie erst nach Wochen wieder. Als sie auch noch in die Heirat mit Edgar Linton (Jürgen Heigl) einwilligt, schwört Heathcliff ihr Rache. Die Bühnenlandschaft (Vanessa Achilles-Broutin) wirkt karg, doch die Schräge hat es in sich. Eine drehbare Rundbühne in der Mitte verleiht dem Raum zusätzliche Ebenen. Ein fahrbarer Kronleuchter zeigt das Haus der Lintons an. Mehr ist gar nicht nötig, denn das beeindruckende Spiel der Darsteller füllt den Raum komplett aus. Mit starkem Körpereinsatz lässt vor allem Dimic Schweiß und Tränen fließen. Franz ist ihm eine würdige Partnerin. Eine Leinwand im Hintergrund verleiht stimmungsvoll Farbe, ehe sie die verstorbene Catherine in Heathcliffs Vorstellung auferstehen lässt. Das geht berührend nahe. Jubelnder Applaus. (Katharina Stöger) (Translation)
As does Die Presse.
Theater braucht mehr Biss. Genauer: „Bis(s)“, die Rede ist von Stephenie Meyers Vampirsaga. Von dieser ließ sich Thomas Birkmeir, seit 2002 Direktor des Theaters der Jugend (TdJ), bei seiner Inszenierung von „Sturmhöhe“, nach Emily Brontës „Wuthering Heights“ (1847), inspirieren. Es fließt viel Blut – und noch dicker fließen die Gefühle, wie das mit 13 Jahren so ist. Ab diesem Alter ist die Aufführung im Renaissancetheater angesetzt, und Erwachsene dürfen auch zuschauen.
Ein gewaltiger Krater dreht sich auf der schrägen Bühne, Geräusche werden akustisch zugespielt. Junge Leute im Adelsmilieu kämpfen um die Liebe. Catherine (Felicitas Franz), ein vitales, exzentrisches Mädchen, freundet sich mit einem Findelkind an, das ihr Vater heimbringt: Heathcliff heißt der Bursch. (Die lungenkranke Pfarrerstochter Brontë, die nur 30 Jahre alt wurde, soll sich in dem sinistren Wilden verewigt haben.) Nach dem Tod des Gutsherren übernimmt dessen Sohn Hindley, ein Säufer, den Besitz und verjagt Heathcliff. Dieser erbt ein Vermögen in den Kolonien, kehrt zurück und rächt sich, auch an Catherine, die den landadeligen Nachbarn Edgar erhörte und sich in eine kränkelnde Lady verwandelt hat, die in Wahnsinn fällt.
Archetypen aus Jugendgangs
Die Schauspieler sind großartig, speziell Luka Dimic als Heathcliff und Pascal Groß als Hindley. Vorbei scheinen die Zeiten, als das TdJ mittelmäßige Mimen versorgte. Birkmeir hat den Roman gestrafft und aktualisiert. Catherine ist magersüchtig, Heathcliff ein Bootsflüchtling. Letzteres ist heikel, denn was sagt uns das? Dass Flüchtlinge sich einschleichen und Strukturen zerstören? Heathcliff übernimmt den Landsitz und ruiniert alle – so wie er vor seinem Aufstieg selbst ruiniert worden ist – der eingebildeten oder brutalen Aristokraten.
Insgesamt geht Birkmeirs düsteres Popmärchen mit seinen klassischen Frontstellungen, die immer haarscharf am Klischee vorbeischrammen, auf. Aus dem altertümlichen und langwierigen Buch, ein Klassiker, den heute selbst eingefleischte Romantiker kaum freiwillig zu Ende lesen dürften, hat er eine messerscharfe Parabel über Konstellationen in Jugendcliquen oder Gangs destilliert. (Barbara Petsch) (Translation)
On Harper's Bazaar, Justine Picardie looks at photographer Erik Madigan Heck's first public monograph, entitled 'Old Future'.
How, then, might one describe Erik's point of view? First and foremost, he is a photographer who celebrates rather than denigrates beauty. He does not objectify the models in his pictures; and even when his imagery is at its most abstract, there is a sense of depth beneath the beautiful surface. This humane quality is, for me, fundamental to Erik's important contribution to Bazaar. The spirited heroines of his stories find themselves exploring dramatic landscapes – in this issue, for example, the spectacular English coastline of Botany Bay – and these wild locations are integral to the narrative. Sometimes, there are subtle literary references – one of his previous shoots for Bazaar suggested an atmospheric reinterpretation of a Brontë myth, while another, featuring Karen Elson last year, had a Gothic air of Daphne du Maurier's Rebecca.
La Cerca (Spain) shares some information about writer Elena Fuentes:
Desde su infancia mostró su inclinación y habilidad para inventar y narrar historia y adoraba la lectura. Su fascinación por personajes con personalidades fuertes como Heathcliff o Catherine Earshaw [sic], protagonistas de Cumbres Borrascosas, o los que pueblan el universo literario de Patricia Highsmith, le llevó a interesarse por el estudio de la psique humana. (Translation)
This columnist from Stuff (new Zealand) reminisces about a trip to Yorkshire, where her father had been born.
The highlight of the trip was the day nana, Keith and I went to Haworth, the village where the Brontë sisters penned their lovelorn epics.
Wuthering Heights, in particular, had fuelled my teenage fantasies of Yorkshire as an alluringly wild hotbed for creativity and romance, so seeing the places that had inspired its author was a surreal experience; a strange piecing together of fact and fiction.
The weather was suitably gloomy as we drove through Bronte Country; grey skies watching ominously over rugged moorland dotted with age-old abbeys, priories and castles that set the imagination alight.
I spent hours lingering over the domestic objects and letters on display in the old parsonage the Brontes had called home, fascinated by how three young women who had led such seemingly quiet lives had written such worldly novels. But things often aren't what they seem. Certainly not, as I was discovering, in Yorkshire.
The almost palpable darkness that appeared to have inspired them but driven others to despair (their brother Branwell became an alcoholic and drug addict) must have been even harder to ignore in the Brontes' day. The house looks out at a cemetery which would, in an era when the average lifespan in Haworth was 25, have been the final resting place for many of their family and friends.
Leaving the twinkling lights of the cobbled main street - looking convincingly like a scene from a Victorian novel - behind us, we hit countryside so dark we could have been anywhere at any time. My sense of being in a place where past and present, history and legend frequently collide grew stronger still. (Lorna Thornber)
Independent Women's Forum discusses the use of 'females' referring to women and quotes Emily Brontë. Medium has an essay called 'Freedom in the transience of mortality: an essay on Romantic ideals' which also mentions Wuthering Heights.

0 comments:

Post a Comment