Podcasts

  • With... Bethany Turner-Pemberton - Sassy and Sam chat to researcher and curator Bethany Turner-Pemberton. Bethany is PhD candidate in Textiles and Museum Studies at Manchester Metropolitan...
    1 day ago

Wednesday, August 10, 2016

Wednesday, August 10, 2016 12:58 pm by M. in , , , , ,    No comments
Clarín's Ñ Magazine (Argentina) publishes a couple of  articles about the Brontës. The author of the articles, Laura Ramos, has apparently written a new biography on the Brontës yet to be published:
En la estrecha habitación de las niñas del piso superior, junto al escritorio portátil de Emily persist un soldadito de madera, réplica de los doce que el reverendo Brontë regaló a Branwell en junio de 1826. Esa partida de soldados protagonizó los juegos que una noche tormentosa de 1827 inspiraron los primeros escritos de los cuatro niños genios.
La peregrinación a la rectoría, que realizó Virginia Woolf en noviembre de 1904 y Sylvia Plath con Ted Hughes en 1956, también la hizo Victoria Ocampo durante su último viaje a Gran Bretaña, antes de la Segunda Guerra. Victoria Ocampo comparaba al remoto presbiterio del páramo con la Pampa: “un paisaje monótono, aburrido y repetido, pobre de pintoresco para quien no lo lleva en sus entrañas”. En un ensayo editado por Sur en 1941, Ocampo se pregunta: “No sé si Emily Brontë me vio pasar el umbral de su puerta, en Haworth, ese día; no sé si estaba en el viento y la lluvia de esa tarde de octubre, en las hojas de los árboles del cementerio”. Si Emily Brontë pudo o no pudo ver su penacho con pluma de avestruz es un enigma. Aunque podría haberlo vislumbrado el espectro de Tabby, la cocinera, que la cuñada del guardia del museo, una vidente, dice que habita la rectoría. (Translation)
La mañana del 8 de julio de 1848 un empleado anunció al editor George Smith que dos damas querían verlo. La novela Jane Eyre , publicada por Smith and Elder el año anterior, era un éxito sin precedentes. Las cartas de lectores desbordaban un buzón de la calle Cornhill de Londres. En febrero Jane Eyre se había estrenado en el Victoria Theatre; en Francia deseaban traducirlo. El círculo ilustrado londinense estaba tan conmocionado por la rareza del libro como curioso por la identidad del autor, un ignoto Currer Bell. El desconcierto aumentó cuando en diciembre un editor independiente publicó Agnes Grey , firmada por Acton Bell y Cumbres borrascosas , por Ellis Bell. La crítica describió la “morbidez, la brutalidad y el lenguaje soez” de las novelas de los Bell, aunque reconocía su fuerza y originalidad.
Al salir a recibir a las visitantes, George Smith se encontró con dos chicas “muy menudas con un pintoresco atuendo anticuado, pálidas y de aspecto ansioso”, relató en un número de Cornhill Magazine, en 1902. (Read more) (Translation)
Signature discusses the thin line between inspiration and appropriation:
The plots in some of Shakespeare’s plays predate the playwright himself. Jean Rhys’s acclaimed novel Wide Sargasso Sea is a response to Jane Eyre. Musicians use all kinds of techniques, ranging from improvisation to sampling, to invoke preexisting songs and transform them into something new. (Tobias Carroll)
Broadway World announces that The Hypocrites had completed the casting of the upcoming You on the Moors Now in Chicago:
This crazy, funny show sets heroines from the 19th century novels of Louisa May Alcott, Jane Austen and the Brontë sisters in a mythical place of Moors. When our heroines receive proposals of marriage, they decide to escape. The men wage war on the women starting the Moors Wars. Jaclyn Backhaus' ultimately moving and inventive play ends in beautiful prose like a chapter from the books these women originated.
"You On the Moors Now excites me because it is a feminist re-imagining of the lives of the heroines of four of the greatest literary novels by women," comments director Devon de Mayo. "It reminds us of the specific importance of the strong, female protagonist, and asks 'What if she didn't need the dude? Like, at all?' And 'What if a woman's friendship with other women is what drives her? Not her relationship with men.' It's so exciting to see these classics ripped apart and exploded into new, imagined circumstances. It's witty, unpredictable and empowering.
The author Sarah Perry chooses her favourite books for ABC Radio (Australia):
Jane Ayre (sic) by Charlotte Brontë (book)
And Jessie Burton does the same on the Picador blog:
Jane Eyre in Charlotte Brontë's Jane Eyre
Yes, yes, I know it’s a bit clichéd BUT I DON’T CARE. I first discovered Jane when I was 11, and she has stayed with me ever since, getting me through a few tough times. A truer Victorian blueprint of the anti-authority heroine than Dickens ever managed, Jane is riddled with adversity from the off. Allegedly plain and stupid, poor and rejected, she undertakes no Damascene conversion in order to be accepted. She is who she is and comes to be justly vindicated. No quarter. Only love.
Elle's Ask E.Jean section has also a selection of favourite books:
4. Jane Eyre, Charlotte Brontë. One of the most entrancingly angry books ever composed by woman! Incredibly wonderful!
La Verdad (Spain) interviews the poet José Daniel Espejo who says about his relationship with his late wife:
-¿Qué relación mantenían? (Antonio Arco)
-Tampoco nuestra relación era una novela de las hermanas Brontë; no era una relación perfecta. La nuestra era una historia de amor y de pareja normal y corriente, pero resulta que era la que yo tenía y la que yo quería tener. (Translation)
Göteborgs-Posten (Sweden) reviews Paul Morrissey's Autobiography:
Så har han exempelvis en rad lika tramsiga som geniala hits som Satan Rejected My Soul, där han mitt i allt tufft och rockigt om djävulen citerar Catherine i Emily Brontës Svindlande höjder. (Mikaela Blomqvist) (Translation)
USA Today recommends gifts for bibliophiles including some Brontë-related; The Oxford Dictionaris Blog has a book quiz with a very Brontë question; Words and Leaves reviews Jane SleeveMagsTheBookWorm's Book reviews Cara Holmes's Rochester: A Memoir.

0 comments:

Post a Comment